Sunday, March 1, 2009

97% Kata Sidang Tergempar DUN Perak SAH

Keputusan Undian SMS yang dikendalikan oleh 7 Edition yang bertanya pendapat rakyat Malaysia "Apakah Sidang Tergempar SAH?" menunjukkan 97% rakyat menyatakan ia SAH dan cuma 3% sahaja menjawab TIDAK SAH.

Keputusan itu amat signifikan. Rakyat tidak nampak alasan-alasan yang dikemukakan untuk menghalang persidangan tergempar yang dipanggil oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V.Suvakumar oleh pelbagai pihak dapat diterima kerana ia lansung tidak mempunyai apa-apa sandaran yang menasabah.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula berkata, Speaker DUN tidak boleh memanggil sidang tergempar kerana mahkamah masih belum membuat keputusan berhubung status kerajaan negeri itu.

Katanya, sebarang keputusan untuk mengadakan sidang DUN Perak bergantung kepada keputusan mahkamah berhubung kes terbabit.

Selain bertentangan dengan Perlembagaan Negeri, Zambry yang dilantik sebagai Menteri Besar Perak awal bulan ini berkata, keputusan Sivakumar juga bercanggah dengan undang-undang dan peraturan DUN.

Ternyata jawapan Najib dan Zambry tersebut tersasar jauh ditinjau dari apa sudut sekalipun. Ini kerana kes yang ada di mahkamah lansung tidak melibatkan Speaker dan walau apa pun keputusan mahkamah, Speaker berhak untuk menjalankan tugasnya.

Sementelah lagi kita tidak tahu bila kes di mahkamah akan selesai. Jika ianya beleret bertahun-tahun, apakah bererti Sidang DUN tidak perlu diadakan sepanjang tempoh itu?

Sebenarnya jawapan Najib itu juga menunjukkan beliau tidak boleh menganggap kerajaan BNnya yang juga meletakkan Zambry sebagai Menteri Besar, sebagai SAH kerana status kerajaan negeri itu belum diputuskan oleh mahkamah!

Membuktikan kepada kita bahawa Najib tidak memiliki pengetahuan asas undang-undang dan tidak pula merujuk kepada penasihat yang berpengetahuan dan bercakap hanya berdasarkan kepentingan kerajaan haram BN yang beliau sendiri terlibat membentuknya.

Begitu juga Zambry. Tidak ada alasan dan hujjah yang dikemukakan. Sama seperti cara beliau menjawab semasa beliau dan para exconya disaman hadir di hadapan V.Sivakumar selaku Pengerusi jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN yang kemudiannya Zambry terpaksa akur dan mematuhi saman berkenaan.

Terdapat beberapa justifikasi untuk Speaker memanggil Sidang DUN tergempar ini yang tidak memerlukan perkenan Sultan.

Pertama, beliau telah mendapat dua notis usul daripada dua ADUN Perak untuk dibincangkan segera. Usul pertama daripada YB Khalil Idham Lim Abdullah (ADUN Titi Serong) yang mahu ahli dewan memberikan sokongan kepada Menteri Besar Perak, YAB Ir Muhammad Nizar Jamaluddin. Manakala usul yang kedua daripada YB Chang Lih Kang (ADUN Teja) yang mahu DUN dibubarkan bagi memberikan laluan kepada rakyat untuk berpilihanraya.

Kedua, tindakan Speaker ini tidak perlu mendapat perkenan Sultan Perak. Sidang DUN yang lepas hanya ditangguhkan dan boleh disambung semula tanpa perlu lagi perkenan sultan. Maka speaker berhak panggil sidang tergempar. Contoh Sidang parlimen pasal isu palestin yang diadakan baru-baru ini tidak pun perlu mendapat perkenan Agong terlebih dahulu.

Ketiga, sidang DUN tergempar ini tidak perlu diberikan notis 14 hari seperti yang diperuntukkan di bawah Peraturan Tetap 27 (3) Peraturan Peraturan Tetap DUN Perak kerana notis itu hanya untuk persidangan biasa bukan tergempar.

Sidang DUN Perak ini amat penting kerana Perak kini terjebak di dalam kemelut politik yang berpanjangan semenjak rampasan kuasa dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional dan perlu bersidang secepat mungkin atau perlu mendapat mandat daripada rakyat semula supaya keadaan kembali tenang. Salah satunya atau kedua-duanya mesti dilakukan untuk mencapai tujuan itu.

No comments: