Saturday, May 22, 2010

Sudut Pidato: IPTA Diminta Jangan Terlalu Cepat Menghukum

PUTRAJAYA: Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini diminta agar tidak terlalu cepat menghukum pelajar yang mengutarakan pendapat berbeza di Sudut Pidato yang disediakan di IPTA masing-masing.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah berkata, IPTA sebaliknya harus mewujudkan suasana yang lebih kondusif supaya mahasiswa tidak takut untuk menyuarakan apa saja pendapat mereka termasuk mengenai politik, bagi menyemarakkan budaya berfikir secara kritis di kalangan pelajar.

"Saya nak ingatkan supaya sekiranya dalam Sudut Pidato itu pelajar menyuarakan sesuatu yang dianggap bertentangan atau berlainan jangan hukum. Kalau dia salah betulkan dengan cara yang bijaksana.

"Kalau kita mula menghukum siapa pun tak nak pergi ke Sudut Pidato, jadi menghukum itu harus menjadi tindakan yang akhir," katanya kepada pemberita selepas Majlis Konvokesyen Ke-2 Kolej Antarabangsa Taj, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.

Saifuddin sebelum ini menyuarakan kekecewaan apabila Sudut Pidato yang disediakan di IPTA tidak mendapat sambutan.

Antara sebab yang dikenal pasti ialah kebimbangan dikenakan hukuman sekiranya meluahkan pendapat berbeza dengan arus perdana.

Saifuddin berkata, dunia akademik adalah dunia pemikiran kritis, justeru kementerian mahu mahasiswa mempunyai pemikiran kritis itu di dalam dan luar kuliah.

"Kita jangan cepat sangat melabelkan mereka sebagai pembangkang atau penentang. Ada masanya tak betul pun sebab mereka bukan pembangkang atau penentang sebaliknya cuma berbeza pandangan, mungkin kerana dia memang ada idea yang berbeza atau mungkin kerana dia tak dapat maklumat sebenar.

"Jadi lebih baik diluahkan pandangan yang berbeza itu di dalam kampus, kalau salah boleh dibetulkan, daripada dia pendam dan kita pun tak tahu apa yang dia fikirkan," katanya.

Saifuddin berkata, promosi juga perlu dilakukan bagi memastikan pelajar tahu mengenai acara itu.

Sementara itu Saifuddin berkata, pihak swasta disaran agar tidak hanya tertumpu ke kawasan Lembah Klang bagi mewujudkan institusi pengajian tinggi, malah turut melebarkan sayap mereka ke kawasan lain di seluruh negara. - BERNAMA

No comments: